Gamle skader

Det er nok de færreste der når min alder uden at samle sig lidt skader op. Som ung generer de ikke så meget. Kroppen kommer sig hurtigt og skaden er blot midlertidig. Som man bliver ældre begynder de så, at dukke op igen. For mit vedkommende er det min højre achillessene der driller. Det har den gjort i nogle år efterhånden. Min ankel er øm og stiv om morgenen, og det varer lige lidt inden den er varmet ordentligt op og jeg kan gå ordentligt uden at halte lidt.

Da jeg var 17 år spillede jeg ofte fodbold og det var under en fodboldkamp, at jeg blev sparket direkte ind på anklen på mit støtteben. Min venstre fod sparkede til bolden og min højre fod stod godt fast. Altså indtil den blev ramt af et hårdt spark direkte ind på anklen. Den hævede med det samme voldsomt op og jeg humpede ned til lægen. Hans dom lød på en kraftig forstuvning, men ikke andet. Hævelsen forsvandt dog ikke lige med det samme, og da den stadig var hævet (og meget øm) 14 dage senere, besøgte jeg ham igen. Han fastholdt hans dom, men indvilligede dog i at give den lidt ultralydsbehandling, hvilket skulle få hævelsen til at forsvinde. Det tog 1½ måned med 2 ugentlige behandlinger inden hævelsen var væk. Men så var jeg også klar til at spille fodbold igen. Kroppen restituerer nemt når man er 17 år 🙂

Men for en 10 år siden begyndte jeg så at mærke til det igen. Ikke noget voldsomt irriterende, blot at jeg skulle bruge lidt tid om morgenen før anklen havde sin normale smidighed. Da jeg begyndte at løbe for 4 år siden galdt det stadig, og det gav sig også udslag i, at min højre achillessene ofte var øm og lidt hævet. Ikke så hævet og øm, at jeg måtte indstille træningen, men nok til at jeg altid har været opmærksom på den og forsøgt at passe på den. achilles

Nu er der så 3 uger til mit store mål for i år: Coast2Coast d. 24/6, og nu driller den lidt ekstra. Den har været meget øm de sidste 4-5 dage, og jeg har haltet en del mere end normalt. Jeg tror det skyldtes at jeg har sat tempoet lidt op når jeg løber. Jeg føler mig i så god form, at jeg lige sætter lidt mere fart på. Det er bare skønt at løbe 7 kilometer i et ok pace, og så stadig have energi til at sætte tempoet op. Det betyder lidt længere skridtlængde, lidt mere pres på min achillessene og dermed mere ømhed. Jeg tror også, at det faktum at jeg nærmer mig Coast2Coast har lidt at sige. Når man er så tæt på et vigtigt løb, så bliver man bare mere opmærksom på kroppens signaler. En lille ømhed man normalt ville ignorere, bliver nu pludselig til en potentiel skade, der skal stoppe ens løb. Man vil så gerne undgå skader, så man bliver måske lidt mere opmærksom på det end godt er.

Men jeg har altså haltet lidt rundt de sidste 4-5 dage. Jeg løb en lille tur med bakketræning i mandags og en tur med løbeklubben tirsdag på trods af ømheden og det kunne mærkes. Så nu gælder det altså om at passe på den, uden at miste den gode form jeg føler mig i, så jeg kan komme igennem Coast2Coast. Når det er overstået skal jeg måske kigge på lidt specifik træning for at se om jeg kan styrke anklen lidt. Der er en masse arvæv der generer, men med træning bør jeg vel kunne styrke den, så den ikke så nemt bliver øm og hævet?

Nye løbesko
Nye løbesko

På den positive side, så har jeg fået nye sko, der lige skal løbes til inden d. 24/6. Jeg løb Hedensted Løbet i mine trofaste Skora sko, men fik efterfølgende en vabel under en af mine negle. (Så nu går jeg bare og venter på at den falder af) Det skyldtes snøringen. Skoen var nemlig gået lidt i stykker. Det øverste hul  til snørebåndet var flækket, så i den ene side var skoen ikke spændt helt tæt. Det gav altså en vabel, så min plan om at løbe Coast2Coast i de sko, måtte ændres. Jeg fandt så et par nye Skora sko på tilbud og det var faktisk luksus-udgaven af de forrige sko, så nu skal de bare løbes ordentligt til. Har været ude et par ture i dem, og de er ekstrem behagelige at have på og løbe i.

Og så vil jeg lige slutte af med at gøre opmærksom på min indsamling til Hovedpinesagen, som kan findes på dette link.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.