Frie fødder

Det går godt med træningen i øjeblikket. Som tidligere nævnt, så er jeg begyndt på et marathon træningsprogram, og forventer det får mig i form til at klare 50 kilometer. Det går fint, jeg løber cirka 50 kilometer om ugen uden problemer. Indtil nu har jeg løbet 4 gange om ugen, men det er netop optrappet lidt, så løbetøjet skal findes frem 5 gange om ugen nu. De 4 ture er langsomme ture, mens én tur er interval og tempo-træning. Jeg har valgt ikke at følge interval-programmet til punkt og prikke. Jeg vil nemlig gerne løbe i løbeklubben om tirsdagen og det plejer gerne at være en tur i højere tempo og med forskellige fartlege og lignende. Så den udgør min ‘hårde’ træningsdag. Med mindre selvfølgelig, at den ikke har været udfordrende nok. Så vil jeg tage interval-programmet onsdag, men det tror jeg nu ikke bliver nødvendigt.

I forhold til de 50 kilometer, så bruger jeg meget tid på at spekulere over hvad mit pace skal være. Det er ikke nemt at regne ud. Jeg burde kunne (efter træningsprogrammet er afsluttet) løbe et marathon med pace 6:16. Det vil nok være for ambitiøst at gå efter det til 50 kilometer. Så jeg satser på det tempo mine langsomme ture også sigter efter, nemlig 6:46 og så vil jeg være i mål efter 5 timer og 38 minutter. Det tror jeg er realistisk, selv om jeg også godt ved, at det ikke bliver nemt.

sko3

Jeg løber 2-3 mindre ture i langsomt tempo hver uge i øjeblikket. Nogle af dem bliver løbet i mine FreeYourFeet sokker/sko. Det er faktisk rigtig rart – det er en skøn fornemmelse at løbe i ‘bare’ tæer. Jeg er ret overbevist om, at dem der ser mig komme løbende vil kunne notere sig, at jeg løber med et stort smil på hver gang jeg er i mine løbesokker. Helt hvad det er, er lidt svært at sætte ord på. Det føles nemt, naturligt og bare rart. Lige som det også gør, når sommeren indfinder sig, og man første gang går en tur i bare tæer i græsset. Jeg er ret bevist om, at 50 kilometer nok ikke vil være særlig behagelige uden noget mere sål til at tage det værste, men de 7-10 kilometer korte ture går fint. Er turen længere, så griber jeg et par sko med lidt mere sål.

Jeg skulle have løbet CoastZone trailløb næste weekend. 17.5 kilometer rundt i terrænnet omkring Gudenåens udspring. Det blev desværre aflyst på grund af for få tilmeldinger, så nu leder jeg efter et andet løb at give mig i lag med. I samme weekend fandt jeg et ultraløb i Silkeborg, men det er på 30 kilometer og det er måske lige i overkanten. Ikke at jeg ikke skal kunne løbe 30 kilometer på nuværende tidspunkt, for det tror jeg bestemt ikke er noget problem. Men at det er 30 kilometer trail løb passer ikke så godt med, at jeg skal løbe 50 kilometer på asfalt til juni. Så måske jeg skal finde et marathon på asfalt at melde mig til i stedet for. Men så skal det da snart til at være, hvis det ikke skal være for tæt på Coast2Coast. Jeg har ikke helt besluttet mig, men et eller andet skal der i hvert fald ske.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.