Vinterkulde

Det er blevet pænt kold udenfor, men det er nu ikke noget der generer mig så meget når jeg løber. Så længe jeg holder aktivitetsniveauet oppe, så kommer varmen helt af sig selv. De første par kilometer kan være lidt kolde for fingrene, men det går heldigvis over, og selv ikke -10 graders kulde kan forhindre en løbetur. En ting, der dog generer mig, er sneen og isen. Den kan gøre selv den roligste løbetur til en aktionfyldt oplevelse. Jeg løber i mine VivoBareFeet trailsko, og har altså lidt mønster i sålen, men selv i de sko kan det være svært at stå fast til tider. Jeg er dog ikke faldet endnu, men har da lavet nogle, sikkert gevaldigt yndefulde, store armsving og finurlige steppetrin for at holde mig på benene, de sidste par løbeture.

Efter jeg besluttede at stoppe med Maffetone træningen startede jeg et træningsprogram fra Endomondo. Det var dog ikke videre interessant, da det blot gav mig forskellige længder løbeture i samme tempo. Så jeg har besluttet at tage bogen “Løb som eliten” i brug og starte op på marathon-grundprogrammet. Jeg kan godt lide hans træningsprincipper og nu skal de så hjælpe mig frem mod Coast2Coast i juni måned. Der er forskellige øvelser lagt ind i programmerne, og én af dem gav mig nogle udfordringer forleden. Man skal afmærke en strækning på 25 meter, med afmærkning for hver 5 meter. Så skal man spurte ud til 5 meter mærket og tilbage. Så ud til 10 meter mærket og tilbage, og så fremdeles indtil man kommer ud (og hjem) på de 25 meter. Det er rimelig svært, når underlaget er sne og is! Jeg gennemførte det på parkeringspladsen ved det lokale ABC supermarked, og det var dælme ikke nemt at finde en strækning fri for is. Men det lykkedes, og jeg kom igennem uden uheld. Men skal da lige have overvejet hvor det skal finde sted henne næste gang. Ud over, at jeg gerne vil undgå sne og is, så skal jeg jo også gerne undgå store tunge biler, og der er ikke så mange steder i nærheden hvor begge de ting er opfyldt.

Jeg har iøvrigt fået nye løbesko. Jeg støttede et projekt på Kickstarter, og de ankom så for et par uger siden. Jeg har dog ikke taget dem i brug endnu, da jeg tror det lige er en anelse for koldt endnu. Selv om jeg er fristet…det kan jo være jeg står bedre fast i dem i sneen…

sko2 sko3 sko1De er ret behagelige at have på, og jeg glæder mig til at få dem afprøvet.

Weekenden byder på årets første løb. Et 10 km trailløb i Vejle. Næste weekend står den også på løb, da der er 24 timers løb på Billund Travbane i forbindelse med Danmarks indsamlingen. Ikke at jeg skal løbe i 24 timer, men LEGO giver 75 kr for hver omgang medarbejderne kan nå at løbe, så jeg regner med at spæne rundt et par timer lørdag morgen. Så må andre kollegaer tage sig af de andre 22 timer.

Et nyt år og nye mål

Nytår inviterer altid til at gøre status over det forgangne år og lægge planer for det nye. 2015 var mit tredje år som løber – før da løb jeg kun når jeg var ved at komme for sent til en bus eller lignende, og 2015 var samtidig det første år hvor jeg ikke døjede med skader. Både i 2013 og 2014 havde jeg skadespauser på et par måneder. Den eneste skadespause jeg har haft i 2015 er 1½ uges pause på grund af en øm akillessene! Jeg er sikker på, at det er min beslutning om at skifte til at løbe i minimale sko, der har været den afgørende faktor her. Fødderne giver hele tiden feedback om mit løb, og der gives øjeblikkeligt signal, hvis jeg gør noget forkert. Så jeg kan stoppe det inden jeg bliver skadet – i store, omfavnende løbesko får jeg ikke det signal før det er for sent, og skaden er opstået.

Så jeg er meget glad for mit skifte af fodtøj, og et skadesfrit år har da også givet lidt resultater som jeg er stolte af: mit første marathon er løbet. Ikke i nogen imponerende tid, men tiden var heller ikke i fokus den dag. Jeg har så til gengæld sat ny bedste tid på halvmarathon. I alt blev det til 4 halvmarathons og et marathon i 2015, plus lidt ekstra. Absolut godkendt i betragtning af, at jeg har skullet vænne mig til en helt ny løbestil. Kigger jeg på Endomondo, så endte jeg med at løbe 1299 kilometer, hvilket også er det længste jeg har løbet på et år.

Planerne for 2016 er jeg også begyndt at lægge. Jeg har fundet de to store mål for 2016: Coast2Coast 2016 skal gennemføres og så skal jeg løbe et marathon på en tid under 4:15. Begge mål er pænt intimiderende, og bestemt noget jeg har respekt for. Coast2Coast er 50 kilometer, og det er altså 8 kilometer længere end jeg tidligere har løbet. Da jeg følte mig pænt presset da jeg løb marathon, så der er ingen tvivl om, at 8 kilometer ekstra vil stille krav til viljestyrken. Mit andet mål vil betyde en forbedring af min marathontid på mere end en halv time. Det er meget ambitiøst, men jeg tror på det. Hovedårsagen til den langsomme tid til Skagen Marathon var uden tvivl, at jeg ikke styrede tempoet. Min plan var blot at løbe i behageligt tempo hele vejen for at komme igennem. Det betød et alt for hurtigt udgangstempo, og kan jeg styre mit pace bedre, er jeg sikker på der ligger en god forbedring og venter på mig. Ud over disse to mål, så er jeg sikker på at der også skal løbes nogle flere halve og hele marathons i løbet af året.

coas2coastpic

I forhold til min Maffetone træning, som sidste blog indlæg handlede om, så gik det lidt ned af bakke i december måned. Jeg kunne simpelthen ikke komme ud og løbe. Jeg blev ved med at komme med undskyldninger for lige at udskyde løbeturen. Det har jeg ellers ikke døjet så meget med. Jeg er rimelig god til at komme ud på 3-4 ugentlige ture. Men december var altså hård, og når jeg tænkte over hvorfor, så kom jeg frem til at det langsomme tempo havde en del af skylden. Det var svært at motivere sig til at løbe, når man kom hjem efter løbeturen uden at svede og uden at være forpustet… Så jeg droppede det langsomme tempo og tog nogle ture med lidt mere fart, og det gav straks bonus i form af mere lyst til løb. Så jeg besluttede at 1½ måned MAF træning er hvad jeg har tålmodighed til. Jeg tager det nok op igen på et tidspunkt, men lige nu dropper jeg det og løber med en højere puls igen.

Så jeg ser frem til 2016 og nogle nye, gode løbeoplevelser. Jeg er stadig en novice inden for løb, og lærer hele tiden nyt. I 2015 lærte jeg meget, og den viden har jeg tænkt mig at bruge til at gøre 2016 til et endnu bedre løbeår.