Forbedringer

Så blev det weekend igen, og denne gang knap så blæsende, så jeg kunne komme ud og få løbet en Maffetone løbetest. Den har jeg været ret spændt på. Jeg skal ærligt indrømme, at det meget langsomme tempo, jeg holder i øjeblikket, ikke ligefrem hjælper på løbelysten. Det er lidt demotiverende hele tiden at løbe langsomt. Så denne test skulle gerne vise fremskridt og dermed hjælpe på motivationen. Sidste gang så resultatet således ud:

Meget langsomt løb
Meget langsomt løb

Så de 8 kilometer tog 1 time 15 minutter og 28 sekunder at komme igennem. Ikke ligefrem imponerende, men pulsen blev holdt pænt nede, så det var også en tur der bleve løbet uden at få sved på panden. Men denne weekend skulle der meget gerne være fremskridt. Det var der heldigvis. Resultatet for test løb nummer 2 så sådan her ud:

Knap så langsomt løb
Knap så langsomt løb

Da jeg først så dette resultat var jeg ikke imponeret. 4 minutters forbedring virkede ikke ligefrem imponerende, når jeg tænker på de mange løbeture jeg har været ude på de sidste 5 uger. Heller ikke selv om der har været lidt flere pjækkedage end jeg havde ønsket. Men når man så begynder at analysere lidt på det, så er det faktisk ikke så skidt. 4 minutter og 26 sekunders forbedring på 8 kilometer er faktisk en forbedring på mere end et halvt minut pr. kilometer. Det er da ikke så ringe. Man kan selvfølgelig altid ønske sig det var bedre, men jeg er nu godt tilfreds.

Det er ikke i nærheden af at være et tempo jeg kan bruge til noget i løb, men kan jeg forbedre mig med et halvt minut for hver måned jeg træner, så løber jeg i tempo 6:52 på min fødselsdag i april…og det med en meget lav puls og uden at blive forpustet! Det ville da være fantastisk. Det er faktisk samme tempo, som jeg gennemførte mit første marathon i, og der havde jeg en gennemsnitspuls på 165. Så jeg ser bestemt muligheder i dette. Jeg tvivler dog på, at jeg forbedrer mig med et halvt minut hver måned fra nu og til april. Men mindre kan også gøre det. Så jeg fortsætter med Maffetone træningen så længe jeg kan se forbedring. Der er også den ekstra fordel ved træningen, at man lærer sin krop og sit pace at kende. Jeg kan efterhånden ret præcist sige hvornår min puls er over 139 eller under 129, helt uden at kigge på mit ur. Det er jeg sikker på nok skal være en fordel når jeg skal styre mit pace på de mange løbeudfordringer der venter mig i fremtiden.

Og så har jeg i øvrigt tilmeldt mig årets første løb. Den 23. januar løbes 1. afdeling af Trail Experience Spring Tour 2016 i Vejle, og det er så dejligt tæt på, at jeg har meldt mig til. Og så er det ovenikøbet gratis. Der kan læses mere om løbet på facebook siden: Trail Experience Spring Tour 2016

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.