Så er jeg endelig kommet i gang med vinterens projekt: Maffetone træning. Jeg siger endelig, for det har været et par travle uger, hvor det aldrig rigtig passede ind at få løbet den grundlæggende test. Det fik jeg gjort i lørdags, så nu er det bare om at komme i gang. Det er lang tid siden jeg besluttede mig for at det skulle være Maffetone træning i vinterperioden, og nu glæder jeg mig til at se hvordan det går. Det er meget langsomt løb, og ikke særlig anstrengende, så om jeg syntes det er interessant i 4-5 måneder er jeg lidt i tvivl om. Men nu prøver jeg. Om en måned skal jeg lave en ny test, og så skulle jeg gerne kunne se lidt fremgang. Ellers er jeg ikke sikker på motivationen kan holde..

Phil Maffetone er manden bag Maffetone trænings-princippet, som i meget korte træk går  ud på at træne sin aerobe base. Altså sin fedtforbrænding. Det er et punkt mange løbere overser i deres træning, hvor tempo (og dermed sukkerforbrænding) er i fokus. Maffetones teori er, at den aerobe base skal være i orden inden man går i gang med tempo-træning. Til at opnå dette bruges ens puls. Maffetone har en formular, hvormed man kan udregne ens aerobe tærskel. Altså der hvor man går fra at forbrænde fedt til at forbrænde sukker (og udvikle mælkesyre). Den kan findes her: The 180 Formula. Det giver meget langsomt løb, for så snart man bliver stakåndet, så er det et tegn på at man behøver mere ilt, hvilket netop er et tegn på at man er begyndt at forbrænde sukker. Det er i meget korte træk teorien bag Maffetone træning. Der kan læses meget mere på hans website.

For mit vedkommende betyder det, at jeg skal løbe med en puls på maks 139. Det finder jeg bestemt ikke nemt, og faktisk har jeg snydt lidt med formularen for at få den på 139. Min alder er 46, så den burde være 134, men da jeg har været forskånet for de store skader de sidste 1½ år, har jeg tilladt mig at lægge 5 til. Måske ikke helt korrekt, da formularen siger 2 skadesfri år med træning. Men jeg kan løbe ved en puls på 139, uden at blive det mindste forpustet, så jeg tror det går. En puls på 134 er meget svær for mig at holde. Den mindste lille stigning og jeg ryger over, så 139 passer mig bedre.

Træningen skal begynde med en test, og det var så den jeg lavede i lørdags. 8 kilometer skulle løbes med en puls på 129-139, og helst så tæt på 139 som muligt. Jeg begav mig op til den lokale løbebane, og drønede rundt 20 gange. Ikke videre spændende, men testen skal kun laves en gang om måneden, så mon ikke det går? Når de 8 kilometer er løbet, skal man så kigge på kilometer-tiden for hver af dem. Den første skal gerne være den hurtigste, og den sidste den langsomste. Ellers er der gået et eller andet galt undervejs. Efter en måned laver man så testen igen, og skal så gerne kunne se hurtigere tider på alle kilometerne. Så det glæder jeg mig til, for mine kilometer-tider i lørdags var meget langsomme!

Sløve tider

Sløve tider

Og som man kan se, blev den sidste en anelse hurtigere end den foregående, men det tror jeg skyldtes udsigten til snart at være færdig. Så røg tempoet (og pulsen) lidt op, men dog ikke over de 139.

Det lykkedes mig faktisk at holde pulsen fint. Nogle få gange røg den lige op på 140-142, men kun få sekunder af gangen. Så jeg fandt et tråd, hvor jeg kunne holde pulsen nede. Men videre spændende er det altså ikke at løbe i dette tempo, så om en måned skal der gerne kunne ses fremgang. Ellers tror jeg motivationen ryger, og der skal findes på noget andet at bruge vintermånederne på. En fordel ved det langsomme løb er, at man ikke bliver det mindste forpustet, og også at restitution er et hurtigt overstået kapitel, så man døjer ikke med trætte ben. Det burde give mulighed for at løbe lidt oftere, hvilket jeg nok har tænkt mig at benytte mig af.

Men spændende om jeg kan begynde at måle fremgang, og mit langsomme løb kan ende med at gøre mig til en hurtigere løber. Jeg er så småt begyndt at lægge planer for næste års løb, og det skal da ikke være nogen hemmelighed at et af mine mål bliver at løbe et marathon noget hurtigere end jeg gjorde i Skagen. Det kan Maffetone forhåbentlig hjælpe mig til.