Løbetræning

For tre år siden begyndte jeg at løbe. I en alder af 43 år var jeg begyndt at ‘vokse’ rimelig meget, og i et forsøg på at slippe af med de lidt for mange kilo, begyndte jeg at løbe. Motion var ikke lige noget jeg havde dyrket i mange år, så det var en hård omgang. Men et år senere vejede jeg 9 kilo mindre og gennemførte mit første 10km løb. Undervejs i forløbet var jeg gået fra at frygte dagens løbetur til rent faktisk at gå og glæde mig til at komme ud og løbe. En løber var født.

Et år senere deltog jeg i Lillebælt halvmarathon (i tiden 2:13:38) og nu følte jeg for alvor at jeg var kommet i gang med at løbe. Det var ikke helt uden problemer, for jeg døjede meget med skader, hvilket konstant gav mig ufrivillige løbepauser. Jeg havde gået og puslet med tanken om at løbe et marathon, men med min hyppige skadefrekvens, så havde jeg svært ved at se hvordan jeg skulle få stabilt nok i en periode til at kunne nå det mål. Noget skulle ske, og da jeg sad hjemme i stuen med to meget ømme knæ efter DHL stafet sidste år, tog jeg beslutningen om at skifte til forfodsløb og minimale sko. Havde læst en del om det, og da jeg fandt Posemand.dk og var til foredrag med Claus, var der ingen tvivl. Det skulle prøves.

Jeg har så i 7 måneder løbet i et par Vivobarefoot sko og kunnet træne helt uden skader. Lidt ømhed (især i knæene, som åbenbart er mit svage punkt), men ikke noget der har forhindret mig i at kunne løbe. De første par måneder med skoene fik jeg ikke løbet så meget. Mine fødder skulle lige vænnes til det, da skoene er uden støtte og derfor kræver en del af fødderne. Selv gåture gav ømme fødder i starten. De sidste 2 måneder har jeg løbet 3-4 gange om ugen helt uden problemer. I starten af april deltog jeg i mit første trailløb. Salomon Trail Coastzone Performance Center Trailrun i området omkring Gudenåens udspring. Det var en rigtig positiv oplevelse, og jeg kunne mærke at jeg havde haft et halvt års træning uden pause. 9 km i terræn løbet på 56:27 – ikke helt ringe af en langsom løber som mig.

salomonskoPå lørdag skal jeg så løbe mit andet Lillebælt Halvmarathon. Håbet er at gøre det bedre end sidste år, og det tror jeg bestemt er muligt. Jeg er ikke en hurtig løber. Jeg er god til at finde et pace og så holde det, stort set fra start til slut, men specielt hurtigt er det ikke. Det bliver spændende at se hvad tiden siger på lørdag.

Mit store mål for i år er mit første marathon. Satser på at gennemføre Skagen Marathon i oktober måned. For at hjælpe mig mod det mål, har jeg meldt mig ind i Hechmann Running, en online løbeklub, som giver mig et træningsprogram at følge. Det er efter princippet om at det meste af ens træning skal foregå ved lave hastigheder, hvilket passer mig fint. Jeg er i gang med første uge af programmet, og vil løbende opdatere bloggen med hvordan det går frem mod oktober måned.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.