Lillebælt Halvmarathon

Så blev årets første halvmarathon overstået. På en våd og blæsende dag løb jeg for anden gang i mit liv et halvmarathon. Ganske som sidste år var det Lillebælt Halvmarathon det gik ud over.

Jeg var spændt på løbet, da det var første gang jeg skulle løbe i Vivobarefeet sko. Sidste år var det i et par almindelige løbesko med al den støtte og komfort man kan forvente fra dem. I år var det altså uden al den støtte, og nu skulle det så vise sig om min løbestil kunne holde til 21.1 km. Jeg var lidt nervøs, da jeg stadig døjer med lidt ømme knæ i ny og næ, og de sidste par dage have en øm hæl også meldt sig på banen. Men planen var lagt, og den langærmede løbetrøje fundet frem, så nu måtte det bære eller briste. Min plan var at holde et tempo på 5:45 minutter pr kilometer. Alt efter hvordan det gik ude på ruten, så kunne jeg så justere op eller ned, men dette var mit mål.

Det var en temmelig kold og blæsende dag, og regnen meldte sig også undervejs. Jeg var dog klædt ordentligt på, så vejret generede mig slet ikke. Men kunne godt se, at der var vidt forskellig påklædnings-strategier i brug. Lige fra det der så temmelig koldt ud til noget der mindede om vinterløbetøj. Jeg var helt tilfreds med mine lange bukser og langærmede trøje. Det fungerede fint.

Der er mange mennesker med til Lillebælt Halvmarathon, 11.000 for at være helt præcis, og det betyder, at det kan være svært at holde tempo. Der er altid mange løbere omkring dig og man undgår ikke undvige-manøvrer og skift i tempo i ny og næ. Men det lykkedes mig faktisk at holde tempoet jeg havde valgt fra starten. Slut-tiden for løbet hed 2:00:05, hvilket svarer til 5:41 minutter pr kilometer. Så det kunne ikke være bedre. Den sidste kilometer var endda den hurtigste af dem alle, så næste gang ved jeg at der er energi til endnu mere tempo undervejs.  Jeg kan også (her to dage senere) konstatere, at selv om mine fødder var lidt ømme efter løbet, så har både bentøj og fødder det fint, og dermed klarede mine vivobarefeet sko fint at få mig igennem løbet.

Denne uge var også den første med Hechmann Runnings løbeprogram. Det er bygget op over 9 paces, som man træner i. I løbet af denne uge fandt jeg så ud af, at det kræver lidt koncentration at ramme de hastigheder man skal. Det er ikke helt nemt, men jeg syntes nu det gik ok denne uge, og jeg er sikker på at det nok skal blive bedre fremadrettet, når jeg får gjort det lidt mere.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.