Hechmann træning

Jeg er begyndt et nyt træningsprogram for et par uger siden. Det kommer fra bogen “Løb som eliten” af Claus Hechmann. Han er en af fortalerne for, at løbetræning skal foregå langsomt. Også selv om ønsket måske er at løbe hurtigt. Det passer jo mig fint, især efter at jeg brugte vinteren på at tilpasse mig min nye forfods løbestil, hvor rigtig meget løb var langsomt.

WP_20150516_002

Jeg er nu snart færdig med anden uge af træningen, og dermed stadig i gang med basistræningen (som tager 4 uger). Jeg startede med en test, som gav mig 9 zoner (tempo) at træne i. Mine zoner der således ud (tiden er minutter pr. kilometer):

  • Jogging 7:58-6:59
  • Ae1 6:58-6:17
  • Ae2 6:16-5:46
  • Ae3 5:45-5:35
  • AT 5:34-5:27
  • An1 5:26-5:10
  • An2 5:09-4:53
  • An3 4:52-4:44
  • An4 4:42-

Ud fra det kan man se, at min aerobe tærskel (hvor jeg går fra aerob træning til anaerob træning) ligger altså omkring de 5:30 minutter pr. kilometer. Man kan også se, at jeg bestemt ikke er en hurtig løber, men løb i langsomt tempo skulle så gerne flytte min AT til et hurtigere tempo og dermed gøre mig til en hurtigere løber. De første par uger har jeg nydt det rolige tempo, men også haft lidt problemer med at finde det rette tempo hele tiden. Det er ikke nemt at ramme et tempo på 5:45-5:35 kontinuerligt over 10 minutter for eksempel. Men jeg syntes det er gået fint, og jeg er da også blevet bedre til det som tiden er gået.

Skulle du få lyst til at prøve denne slags træning, så kan bogen bestemt anbefales. på Hechmanns hjemmeside er der en selvtest, man kan udføre, så man kan finde sine træningszoner: Hechmann selvtest

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.